Peutergym

De ontwikkeling van 0 tot 4 jaar gaat ontzettend snel. Elke week bieden wij peutergym aan bij het kinderdagverbljif en de peuteropvang. Dit doen we door te klimmen, klauteren, rollen, rennen en kruipen. Samen met sportieve pedagogisch professionals die hiervoor zijn opgeleid.

't Kwakersnest Kinderopvang - Peutergym

Motorische ontwikkeling

Bewegen is goed voor elke peuter. Met peutergym oefenen kinderen alle basisvormen van beweging. Dit wordt gedaan door allerlei vormen van beweging aan te bieden. De ene oefening is gericht op de grove motoriek, de andere op de fijne motoriek.

Bij de grove motorische ontwikkeling gaat het vooral om de grotere bewegingen. Als kinderen eenmaal snel lopen en de trap opklimmen, volgen daarna nog veel meer en vooral ook moeilijkere bewegingen. Je kind oefent zijn coördinatie, balans en zet letterlijk steeds grotere stappen.

't Kwakersnest Kinderopvang - Peutergym

Meer leren en ontdekken

Maar, er zijn nog meer voordelen aan sporten voor je peuter. Tijdens peutergym leert je kind onder andere:

  • Leggen van contact met leeftijdsgenootjes
  • Opbouwen van zelfvertrouwen. Wat doe je als iets lukt, en wat ervaar je als iets niet lukt?
  • Zijn en haar eigen lichaam beter kennen
  • Leert kijken en inschatten
  • Leert meer over samenspelen, samen doen, samenwerken
  • Weerbaarheid versterken
't Kwakersnest Kinderopvang - Peutergym

Dagelijkse dingen leren

De basis voor zelfvertrouwen en het gevoel dat jouw individu er mag zijn wordt ontwikkeld in de kinderjaren. Je kindje kan zelf ‘groot’ zijn, en zelf ‘meedoen’ aan de wereld.

Dit doen we door te oefenen met de dagelijkse dingen. Denk aan je veters strikken, de beweging leren van tanden poetsen, ergens doorheen kruipen, ergens overheen klimmen en je vasthouden als je balanceert op een balk. De fijne en de grote motoriek komt aan bod.

't Kwakersnest Kinderopvang - Peutergym

Buiten gymmen

Elke dag gaan we even naar buiten. Of als het echt geen weer is, duiken we de gymzaal in. Elke dag zijn we in beweging. Onze pedagogisch professionals doen actief mee met dit proces. En we geven veel verschillende voorbeelden. Het kind krijgt op deze manier van alles wat mee.

Op deze manier geven we bewust sturing aan leer- en ontwikkelingsprocessen. Het kind bepaalt hierin het tempo en ontwikkelt zich op zijn eigen manier.