Van imiteren kan je leren

Voor de ontwikkeling van peuters is beleving en verwondering belangrijk. Dit doen we door imitatiespel in te zetten. Bij imitatiespel wordt er een situatie nagespeeld die het kind werkelijk heeft gezien, maar nog geen verhaal hierbij heeft. Het heeft nog geen ‘construct’ hiervoor. Bijvoorbeeld, een pop uitkleden en in bad doen of drinken geven, dieren eten geven en aaien of speelgoedgroenten koken en een speelgoedeitje bakken in de pan. Kinderen oefenen met deze situaties, en de pedagogisch professionals koppelen hier een spelverhaal aan. Door het rollenspel wat ontstaat komt de ontwikkeling op gang bij de peuters. Deze ontwikkeling is voornamelijk gericht op het ontwikkelen van empathie en sociaal gedrag. Kinderen trainen en herhalen hun inlevingsvermogen in allerlei situaties en in andere mensen (andere rollen). Hierdoor gaan zij begrijpen wat de ’taak’ van bijvoorbeeld een ouder of kok is. En wat de taak van een ander is in het sociale contact.

Imitatiespel en het thema

Sociaal emotioneel leren wordt niet benoemd en bestempeld als ‘Zo en nu gaan we even sociaal emotioneel ontwikkelen’. De sociale ontwikkeling is het doel, de spelverhalen en het imitatiespel is het middel dat wordt ingezet om dit te bereiken. Voor de peuters organiseren wij dagelijks activiteiten die aansluiten bij de speelwereld van de kinderen. Dit wordt onder andere gedaan door:

Speelmaterialen

Materialen zijn belangrijk voor rollenspel. Hierbij gebruiken we zoveel mogelijk ‘echte’ materialen. Daarnaast wordt er elke periode een hoek ingericht met speelmaterialen die gelinkt zijn aan het thema. Hierdoor kunnen kinderen in hun beleving aan de slag met het spelmateriaal.

Afgestemd op het thema

Wij werken thematisch. Kinderen in de peuterleeftijd kunnen nog niet zo goed een volledig spelverhaal naspelen, maar stukjes oftewel fragmenten, van dit verhaal naspelen. Door het aanbieden van een thema heeft het kind een ‘houvast’ en een ‘voorbeeld’ waardoor deze fragmenten aan elkaar geplakt kunnen worden. Een imitatiespel bestaat uit losse stukjes, maar met behulp van het thema en een verhaal, wordt het een spelverhaal. Hierdoor krijgt het betekenis en een volgorde, en ontstaan de ‘rollen’ in het spel die de kinderen kunnen nadoen.

Beeld en boeken

Prentenboeken en beeldmateriaal bieden de juiste houvast aan de kinderen. In een boek staan afbeeldingen met inhoud die de fantasie en de beleving van kinderen kan aanwakkeren bij een spelverhaal. Bijvoorbeeld, een pop een flesje geven, een pop in bed doen, de pop in slaap zingen en de pop warm toedekken en welterusten wensen. Of deze fragmenten kriskras door elkaar halen. Ook dat is mogelijk. Want de kinderen kunnen soms de volgorde nog niet goed aanhouden.